沙登华团联合会会长拿督叶炳汉于27.06.2010下午二时卅分在史里肯邦安中小型工商业联合会会所主持常年代表大会上致词如下:
(一) 过去两年来华团对沙登的社会经济发展未获得充分协助而梳邦再也市议会却在个别击破方式对一些在住家内进行工商活动采取行动多次发出传票迫使停业或被迫搬迁而未受到适当协助重新安置影响经济活动与扩展深表关注。
沙登社会经济成长是有赖于中小型工业及饮食业的活动,让经济市场欣欣向荣,这是过去开拓6个工业区及推动饮食业成长的努力结果,但两年来沙登社会经济成长并未具有活力的策略,反而有迷失方向的倾向及缺乏提升经济竞争力,沙登华团必须严正看待沙登未来的社会经济课题及不容忽略社区人民的生活与经济水平。
沙登华团曾在06.05.2010致函梳邦再也市议会提呈有关史里肯邦安人民面对环境素质,公共草场维修,排水系统,电眼操作,重新安置家庭工业计划,废物清理卫生等八项民生课题迄今尚未作出答复,是反映市议会的行政操作产生问题是令人感到震惊。
(二) 在第九个大马计划中教育部拨款协助重建沙登华小一校旧课室,在帝沙沙登及怡观园边兴建中学,但对于史里肯邦安中学学生过度拥挤,而以流动课室方式上课并未作出改善,同时沙登华小二校提呈协助重建一座破烂及不安全单层课室尚未获得拨款,而教育部在2008年正月宣布批准兴建沙登新华小计划迄今尚未兴建仍是当前必须积极努力争取提升教育设备的工作,沙登华团应给予全力协助以期望教育部在第十个大马计划内改善及提升沙登的教育设备。
(三) 由联邦政府拨款在沙登拉也兴建天桥接近建竣,沙登华团关注到长达五公里的沙登拉也大路两旁未被工程局所批准超过五十个出入口的交通系统问题,沙登华团已致函八打灵县工程局要求作出重新调整,以避免繁忙及急速的交通要道发生意外。同时从怡观园通往沙登大街的联邦公路交通拥挤应受到改善,沙登华团了解到联邦政府工程部及大道局原则上已同意通过第十个大马计划下在大学岭与怡观园之间开辟连接布城大道的工程以克服交通拥挤课题,但梳邦再也市议会仍然没有重视在史里肯邦安商业中心兴建天桥的承诺,以方便该区经济活动,同样的市议会也仍然拖延开放建竣逾年余由沙登柏兰园第五区通往隆芙大道的道路,这是令人感到不解为何会如此发生。
(四) 本地电影导演巴希尔及刘城达表示对于只有采用至少60%马来话的电影,才能列为马来西亚电影政策感到不解的看法已引起沙登华团的关注,这项政策无法展现我国多元种族及多元文化的色彩,使本地电影创作上,面对自我限制,因此沙登华团促请政府应采取更开明,更谅解开放方式去鼓励协助本地电影创作事业的政策,让本国的电影事业大放异彩。
(五) 沙登华团欢迎华总将在沙登埠购买土地兴建大厦作为联系及会议中心,让全国华团领袖近距离了解沙登文化教育社会经济发展实况,这也是对沙登未来的发展具有信心及将提升沙登的社会地位及将深化沙登华团组织及培训更多有素质的华团领袖,以便和全国华总领袖交流与沟通,不只为区域性的社会经济文化教育课题给予关注,同时也能为全国华社课题配合发言。
出席上述大会各属会团体代表非常踊跃包括暑理会长卢文怀,总秘书黄振隆,总财政黎水声等,会议经过热烈讨论后一致通过六项大会提案如下 :
1. 大会促请教育部应在今年内动工兴建沙登新华小,以落实政府向沙登人民所作的教育承诺,如继续拖延兴建,这项教育课题会引起诸多的置疑与争论。
-沙登客属公会提呈
2. 大会促请雪州政府展延搬迁八打灵县暑土地局及其他县级部门迁至双溪毛糯地区及考虑在梳邦市或适中地区重新设立八打灵县暑,以方便沙登人民无须到相距遥远达卅公里的新办事处去办理各项政府事务。
-史里肯邦安居民协会提呈
3. 大会对雪州政府取消蒲种地区所批准的五十英亩作为义山用途而迄今尚未作出替代地段,以克服沙登/蒲种地区面对义山土地短缺问题深表遗憾。
-大学岭居民协会提呈
4. 大会对梳邦再也市议会迄今尚未对沙登华团联合会(06.05.2010)所提呈有关史里肯邦安人民所面对环境清洁素质,公共草场作为公共休闲地位与维修,排水系统不完善而引起水患,电眼操作,重新安置家庭工业计划,废料清理卫生等八项基本设施服务课题作出答复解释实况,深表关注与遗憾。
-史里肯邦安第三区亲善与福利会提呈
5. 大会促请教育部采取行动缓和史里肯邦安中学因学生过度拥挤(3715名)形成课室不足而被迫以“流动教室”方式上课,这是与教学原则及享有良好学校设备相违,同时教育部也应考虑拥有86%华裔学生的需求而委任华裔校长,以符合社区环境与家长意愿。
-史里肯邦安中学校友会提呈
6. 本大会促请梳邦再也市议会作出公开解释为何有意拖延在沙登岭第五区兴建新巴刹计划,同时市议会也未对旧巴刹进行美化,清洁的提升计划,而市议会接管及提升第六区一路的小贩市场后尚未开放于小贩营业是违反沙登社区享有更佳的购物设备及改善环境素质。
-青运沙登岭支会提呈
Kenyataan Akhbar
Gabungan Pertubuhan-Pertubuhan Serdang mengambil serious terhadap isu kealaman, keindahan, kebersihan dan perkhidmatan asas di sekitar Serdang yang kini di jadikan kerisauan dan kebimbangan utama masyarakat setempat ianya keadaan persikitaran bukan sehaja merosot bahkan bertambah buruk akibat polisi yang tidah konsisten yang di amalkan sepanjang masa ini telah terjejas kualiti hidup masyarakat umum.
Anggapan ini di suarakan oleh Dato’ Yap Pian Hon, Presiden Gabungan Pertubuhan-Pertubuhan Serdang semasa meresmikan mesyurat agung tahunan perwakilan badan NGO yang mengantungi 37 persatuan NGO tempatan yang bergabung dalamnya di Serdang.
Dato’ Yap berkata Gabungan ini sebagai badan NGO bertanggung-jawab untuk memastikan kawasan yang kami diami bukan sahaja dapat mengubah wajahnya dan status social ekonomi dapat di tingkatkan agar komuniti Serdang akan menikmati taraf kehidupan berkualiti selaras kehendak dan aspirasi masyarakat umum.
Dato’ Yap menyeru Kerajaan Negeri Selangor dan Majlis Perbandaran Subang Jaya perlu merancangkan Pelan Induk Sosial Ekonomi untuk menempatkan semula aktiviti ekonomi dan perdagangan yang sedang di usahakan dalam rumah kediaman di sekitar Serdang ke kawasan yang di tetapkan secara tersusun dan bukanlah tindakan saman di ambil terhadap individu pengusaha yang terpaksa berhenti perniagaannya atau berpindah ketempat lain tanpa bantuan Kerajaan Negeri supaya kegiatan ekonomi tidak akan terjejas kerana pertumbuhan ekonomi Serdang ianya bergantung perkembangan industri sederhana an kecil (ISK) dan industri makanan.
Mesyuarat Perwakilan ini juga meluluskan resolusi berikut :
1. Mendesak Kerajaan Negeri Selangor untuk menanggukan cadangan pemindahan Pejabat Tanah / Daerah Petaling dan Kompleks Pejabat Kerajaan Daerah Petaling Yang terletak di SS 16/1 Subang Jaya ke kawasan Paya Jaras, dekat Sungei Buloh yang lebih 35 Km jauh jaraknya dari Serdang/Puchong yang menyulitkan penduduk-penduduk menguruskan pelbagai hal ehwal dengan agensi kerajaan kerana tiada pengangkutan awam di sediakan, maka mencari tempat atau bangunan di sekitar Petaling Jaya atau Subang Jaya sebagai kompleks pejabat kerajaan Daerah Petaling yang lebih sesuai untuk memudahkan lawatan rakyat jelata .
2. Merasa dukacita dan kecewa terhadap pihak Kerajaan Negeri Selangor masih tidak menentukan kawasan gantian tanah kubur Cina akibat tindakan pembatalan kelulusan limapuluh (50) ekar tanah kubur di Puchong untuk mengatasi kekurangan tanah kubur yang di hadapi kini di kawasan Serdang/Puchong.
3. Menggesa kepada Majlis Perbandaran Subang Jaya menerangkan terbuka kenapa lambat untuk membina pasar baru di Seksyen 5 Bukit Serdang dan mengapakah masih tiada perancangan untuk mempertingkatkan kemudahan di pasar lama Seri Kembangan untuk memberi kemudahan yang sempurna kepada para pengguna danmemperbaiki kualiti alam sekitar di sekitar Serdang.
Sekretariat Gabungan Pertubuhan-pertubuhan Serdang
03.07.2010
(一) 过去两年来华团对沙登的社会经济发展未获得充分协助而梳邦再也市议会却在个别击破方式对一些在住家内进行工商活动采取行动多次发出传票迫使停业或被迫搬迁而未受到适当协助重新安置影响经济活动与扩展深表关注。
沙登社会经济成长是有赖于中小型工业及饮食业的活动,让经济市场欣欣向荣,这是过去开拓6个工业区及推动饮食业成长的努力结果,但两年来沙登社会经济成长并未具有活力的策略,反而有迷失方向的倾向及缺乏提升经济竞争力,沙登华团必须严正看待沙登未来的社会经济课题及不容忽略社区人民的生活与经济水平。
沙登华团曾在06.05.2010致函梳邦再也市议会提呈有关史里肯邦安人民面对环境素质,公共草场维修,排水系统,电眼操作,重新安置家庭工业计划,废物清理卫生等八项民生课题迄今尚未作出答复,是反映市议会的行政操作产生问题是令人感到震惊。
(二) 在第九个大马计划中教育部拨款协助重建沙登华小一校旧课室,在帝沙沙登及怡观园边兴建中学,但对于史里肯邦安中学学生过度拥挤,而以流动课室方式上课并未作出改善,同时沙登华小二校提呈协助重建一座破烂及不安全单层课室尚未获得拨款,而教育部在2008年正月宣布批准兴建沙登新华小计划迄今尚未兴建仍是当前必须积极努力争取提升教育设备的工作,沙登华团应给予全力协助以期望教育部在第十个大马计划内改善及提升沙登的教育设备。
(三) 由联邦政府拨款在沙登拉也兴建天桥接近建竣,沙登华团关注到长达五公里的沙登拉也大路两旁未被工程局所批准超过五十个出入口的交通系统问题,沙登华团已致函八打灵县工程局要求作出重新调整,以避免繁忙及急速的交通要道发生意外。同时从怡观园通往沙登大街的联邦公路交通拥挤应受到改善,沙登华团了解到联邦政府工程部及大道局原则上已同意通过第十个大马计划下在大学岭与怡观园之间开辟连接布城大道的工程以克服交通拥挤课题,但梳邦再也市议会仍然没有重视在史里肯邦安商业中心兴建天桥的承诺,以方便该区经济活动,同样的市议会也仍然拖延开放建竣逾年余由沙登柏兰园第五区通往隆芙大道的道路,这是令人感到不解为何会如此发生。
(四) 本地电影导演巴希尔及刘城达表示对于只有采用至少60%马来话的电影,才能列为马来西亚电影政策感到不解的看法已引起沙登华团的关注,这项政策无法展现我国多元种族及多元文化的色彩,使本地电影创作上,面对自我限制,因此沙登华团促请政府应采取更开明,更谅解开放方式去鼓励协助本地电影创作事业的政策,让本国的电影事业大放异彩。
(五) 沙登华团欢迎华总将在沙登埠购买土地兴建大厦作为联系及会议中心,让全国华团领袖近距离了解沙登文化教育社会经济发展实况,这也是对沙登未来的发展具有信心及将提升沙登的社会地位及将深化沙登华团组织及培训更多有素质的华团领袖,以便和全国华总领袖交流与沟通,不只为区域性的社会经济文化教育课题给予关注,同时也能为全国华社课题配合发言。
出席上述大会各属会团体代表非常踊跃包括暑理会长卢文怀,总秘书黄振隆,总财政黎水声等,会议经过热烈讨论后一致通过六项大会提案如下 :
1. 大会促请教育部应在今年内动工兴建沙登新华小,以落实政府向沙登人民所作的教育承诺,如继续拖延兴建,这项教育课题会引起诸多的置疑与争论。
-沙登客属公会提呈
2. 大会促请雪州政府展延搬迁八打灵县暑土地局及其他县级部门迁至双溪毛糯地区及考虑在梳邦市或适中地区重新设立八打灵县暑,以方便沙登人民无须到相距遥远达卅公里的新办事处去办理各项政府事务。
-史里肯邦安居民协会提呈
3. 大会对雪州政府取消蒲种地区所批准的五十英亩作为义山用途而迄今尚未作出替代地段,以克服沙登/蒲种地区面对义山土地短缺问题深表遗憾。
-大学岭居民协会提呈
4. 大会对梳邦再也市议会迄今尚未对沙登华团联合会(06.05.2010)所提呈有关史里肯邦安人民所面对环境清洁素质,公共草场作为公共休闲地位与维修,排水系统不完善而引起水患,电眼操作,重新安置家庭工业计划,废料清理卫生等八项基本设施服务课题作出答复解释实况,深表关注与遗憾。
-史里肯邦安第三区亲善与福利会提呈
5. 大会促请教育部采取行动缓和史里肯邦安中学因学生过度拥挤(3715名)形成课室不足而被迫以“流动教室”方式上课,这是与教学原则及享有良好学校设备相违,同时教育部也应考虑拥有86%华裔学生的需求而委任华裔校长,以符合社区环境与家长意愿。
-史里肯邦安中学校友会提呈
6. 本大会促请梳邦再也市议会作出公开解释为何有意拖延在沙登岭第五区兴建新巴刹计划,同时市议会也未对旧巴刹进行美化,清洁的提升计划,而市议会接管及提升第六区一路的小贩市场后尚未开放于小贩营业是违反沙登社区享有更佳的购物设备及改善环境素质。
-青运沙登岭支会提呈
Kenyataan Akhbar
Gabungan Pertubuhan-Pertubuhan Serdang mengambil serious terhadap isu kealaman, keindahan, kebersihan dan perkhidmatan asas di sekitar Serdang yang kini di jadikan kerisauan dan kebimbangan utama masyarakat setempat ianya keadaan persikitaran bukan sehaja merosot bahkan bertambah buruk akibat polisi yang tidah konsisten yang di amalkan sepanjang masa ini telah terjejas kualiti hidup masyarakat umum.
Anggapan ini di suarakan oleh Dato’ Yap Pian Hon, Presiden Gabungan Pertubuhan-Pertubuhan Serdang semasa meresmikan mesyurat agung tahunan perwakilan badan NGO yang mengantungi 37 persatuan NGO tempatan yang bergabung dalamnya di Serdang.
Dato’ Yap berkata Gabungan ini sebagai badan NGO bertanggung-jawab untuk memastikan kawasan yang kami diami bukan sahaja dapat mengubah wajahnya dan status social ekonomi dapat di tingkatkan agar komuniti Serdang akan menikmati taraf kehidupan berkualiti selaras kehendak dan aspirasi masyarakat umum.
Dato’ Yap menyeru Kerajaan Negeri Selangor dan Majlis Perbandaran Subang Jaya perlu merancangkan Pelan Induk Sosial Ekonomi untuk menempatkan semula aktiviti ekonomi dan perdagangan yang sedang di usahakan dalam rumah kediaman di sekitar Serdang ke kawasan yang di tetapkan secara tersusun dan bukanlah tindakan saman di ambil terhadap individu pengusaha yang terpaksa berhenti perniagaannya atau berpindah ketempat lain tanpa bantuan Kerajaan Negeri supaya kegiatan ekonomi tidak akan terjejas kerana pertumbuhan ekonomi Serdang ianya bergantung perkembangan industri sederhana an kecil (ISK) dan industri makanan.
Mesyuarat Perwakilan ini juga meluluskan resolusi berikut :
1. Mendesak Kerajaan Negeri Selangor untuk menanggukan cadangan pemindahan Pejabat Tanah / Daerah Petaling dan Kompleks Pejabat Kerajaan Daerah Petaling Yang terletak di SS 16/1 Subang Jaya ke kawasan Paya Jaras, dekat Sungei Buloh yang lebih 35 Km jauh jaraknya dari Serdang/Puchong yang menyulitkan penduduk-penduduk menguruskan pelbagai hal ehwal dengan agensi kerajaan kerana tiada pengangkutan awam di sediakan, maka mencari tempat atau bangunan di sekitar Petaling Jaya atau Subang Jaya sebagai kompleks pejabat kerajaan Daerah Petaling yang lebih sesuai untuk memudahkan lawatan rakyat jelata .
2. Merasa dukacita dan kecewa terhadap pihak Kerajaan Negeri Selangor masih tidak menentukan kawasan gantian tanah kubur Cina akibat tindakan pembatalan kelulusan limapuluh (50) ekar tanah kubur di Puchong untuk mengatasi kekurangan tanah kubur yang di hadapi kini di kawasan Serdang/Puchong.
3. Menggesa kepada Majlis Perbandaran Subang Jaya menerangkan terbuka kenapa lambat untuk membina pasar baru di Seksyen 5 Bukit Serdang dan mengapakah masih tiada perancangan untuk mempertingkatkan kemudahan di pasar lama Seri Kembangan untuk memberi kemudahan yang sempurna kepada para pengguna danmemperbaiki kualiti alam sekitar di sekitar Serdang.
Sekretariat Gabungan Pertubuhan-pertubuhan Serdang
03.07.2010
沒有留言:
張貼留言