2013年9月12日 星期四

我国明年1月前引进140万孟加拉外劳!


马来西亚社会人口结构将随着在明年1月前政府将引进140万孟加拉外劳而产生显著的变动。

据悉目前我国外劳人数已达三百万之众,再加上日后引进的外劳数目,使外劳人数成为巫华人口之后的第三位,国内人口比例的变动将给国家日后的社会经济福利与治安带来怎样的局面???

政府引进外劳是解决国内工商面对劳工短缺课题,但也带来诸多负面课题。政府须严正看待国内年轻一代及其他阶层为何拒绝参与这些行业而导致国家需依赖外劳的因素???

国家社会经济发展无法获得国内人力资源的协助而依赖外劳,那恐怕是国家的计时炸弹!!



Kerajaan memperkenalkan kad pengenalan khas untuk 1.4 juta pekerja Bangladesh yang dijangka dibawa masuk secara berperingkat ke negara ini menjelang awal tahun depan. 

Mengikut makluman, bilangan pekerja asing di negara kita pada kini lebih tiga juta orang dan bertambah pula tahun depan akan dijadikan komposisi kaum yang ke-3 besarnya selepas kaum Melayu dan Tiong Hua. Apa kesannya terhadap sosial-ekonomi, keselamatan negara kelak ??? 

Kedatangan pekerya asing ianya kerajaan membantu untuk menyelesaikan masalah kekurangan pekerja dalam sektor perladangan, pembinaan dan perkhidmatan yang dihadapinya memandangankan warganegara kita khasnya generasi muda tak minat menyertai perindustrian ini.

Dengan keadaan demikian, Kerajaan seharusnya mengambil serius terhadap masalah sosial ini kerana negara kita tak patutnya tergantung kepada pekerja asing untuk pembangunan negara dan mengkaji sedalam-dalamnya fakta yang sebenarnya kenapa rakyat kita enggan menyertai sektor berkenaan.  Jangan biarkan negara kita akan dalam keadaan bahaya dan keselamatan terancam dan rakyat rasa bimbang dan khuatir.


12.09.2013

沒有留言:

張貼留言